Istoria Aeroportului Alexandru Podgoreanu – in CUVINTE
O istorie de peste jumatate de secol este construita prin pasiunea pentru aviatie a celor care au activat pe aerodromul Tuzla.
REGIONAL AIR SERVICES duce mai departe valorile unei institutii de prestigiu, care a marcat destinele aviatiei romanesti: statia Aviasan, devenita, ulterior, Aerobaza Tuzla.
Din respect pentru cei care au activat in acei ani pe aerodromul din Tuzla, va ne reamintim istoria aeroportului dinainte de preluarea sa de catre REGIONAL AIR SERVICES.
1958
Sub patronajul LARES, se infiinteaza prima statie Aviasan (cu un hangar si anexe), la Constanta, pe Aerodromul Palas.
Primul comandant al nou infiintatei unitati de aviatie este cdr. Petrescu, care detine aceasta functie pana in 1962.
1962
Podgoreanu Alexandru
Este desemnat comandant dl. Podgoreanu Alexandru, fost pilot militar (Stukas), venit de la comanda Scolii de Aviatie Sportiva de la Galati.
1966
Aviasan obtine statut independent
Datorita cerintelor mari, unitatea Aviasan are statut independent. Personalul navigant este compus din pilotii Podgoreanu Alexandru, Lupu Alexandru si Petcu Vasile, departamentul tehnic din Irina Neculai, Bogos Costache si Matei Mihai, dispeceri trafic sunt – Toma Nicolae si Munteanu Iosif, la departamentul meteo activeaza Ranga Eugen si Ranga Ioana, iar ca personal medical – Dumitru Magda si Matei Maricica. In 1967, parcul de avioane este compus din doua IAR-813 (YR-IDC si YR-IDD), doua IAR-817 (YR-ASA si YR-ASD), un IAR-818 (YR-AVC), un Fiesler (YR-MSI), un MR-2 (YR-MRH) si un AERO-45 (YR-PSF).
Aerobaza Aviasan dezafectata
In toamna anului 1966, aerobaza Aviasanului de la Palas este dezafectata in favoarea extinderii orasului Constanta, iar malul lacului Techerghiol este folosit ca teren provizoriu pentru zbor. Avioanele sunt mutate la Calarasi (aviatia sportiva) si la Bucuresti.
1967
Unitatea se muta la Tuzla
In primavara acestui an, unitatea se muta pe nou construitul aerodrom de la Tuzla, unde, pe 27 martie 1967, are loc prima misiune de zbor.
In acest an se efectueaza cca 1600 ore zbor in misiuni de transport (bolnavi, material biologic, medici specialisti) precum si in supravegherea activitatii agricole cu specialisti.
Echipei aviasan i se alatura contabilul Albu Ion, asistent medical Vartanesian Michael si dispecer trafic Atanasiu Elena.
1968
Se innoieste flota de zbor
Se caseaza Fiesler-ul si cele doua IAR-813 din parcul de avioane si este adus un IAR-818 (YR-SCS). Cu noua flota se efectueaza cca 1800 ore zbor.
1970
Primele misiuni de zbor agricol
Se efectueaza primele misiuni de zbor agricol cu avionul IAR-818.
1971
Apare primul SuperAero-45
Apare primul SuperAero-45, inmatriculat YR-SAF.
1973
Primul elicopter Allouette-III
Este adus primul elicopter Allouette-III, inmatriculat YR-ELC.
1974
Se infiinteaza Aerobaza Tuzla
Pe 1 octombrie 1974 se infiinteaza Aerobaza Tuzla. Aeronavele din dotarea Aerobazei sunt: zece AN2 (YR-ANM, ANI, ANN, ANF, ANA, ANJ, APR, ANE, s.a.), un Allouette III, doua IAR-818 si un SuperAero45. Se construieste depozitul de carburanti, compus din patru rezervoare supraterane cu o capacitate totala de 600.000 litri.
In acest an, dl. Tarlea Alexandru este numit comandant, iar aerobaza este structurata in doua detasamente: „Aviatie utilitara” – cdt. det. Lupu Alexandru si „Aviasan” – cdt.det. Podgorenu Alexandru.
In noua formula, se detaseaza zece piloti pentru aviatia agricola de la Bucuresti, printre care: Firanescu V, Ariton D, Necula I, Cirstoiu T, Munteanu Gh, Negrea I, Andronache A., etc care, impreuna cu unsprezece copiloti din promotia 1974 – Panait V, Mihaltu A, Petcu C, Nastase Gh, Iancovici M, Popescu C, Stanescu C, Trupina C, Popa I, Baraitaru I, Tiganus I, formau personalul navigant al detasamentului de aviatie utilitara. In cadrul detasamentelor Aviasan activau trei piloti: Podgoreanu A., Calota G si Paraschiv N.
Sectorul tehnic, condus de Botezatu V., cuprindea aproximativ 45 de mecanici.
1975
Podgoreanu Alexandru este numit comandant de aerobaza
In 1975 este numit din nou comandant de aerobaza dl. Podgoreanu A., cu doi comandanti adjuncti pentru detasamente – Lupu A. si Ariton D.
Cristescu C. si Ene G.
De asemenea, in 1975 sunt angajati doi ingineri stagiari: Cristescu C. si Ene G.
1976
Lupu A. este numit comandant
Intre 1976-1982, aerobaza este comandata de Lupu A.
1982
Aviasan se desfiinteaza
Aviasan se desfiinteaza in februarie 1982.
Structura care va rezista Aviasanului este condusa de:
» comandant de aerobaza Petcu C. – 1983-1989 (august)
» cdt. Cosmoiu M. – august 1989 – ianuarie 1990
» cdt. Ionita I. – ianuarie 1990 – august 1991
» cdt. Alexandru C. – august 1991 – iunie 1999
1999
Aerodromul este preluat de REGIONAL AIR SERVICES
Din iunie 1999 aerodromul este preluat de REGIONAL AIR SERVICES.
2015
Decizie definitiva a Instantei impotriva acuzatiilor calomniatoare aduse Aeroportului Tuzla
Decizie definitiva a Instantei impotriva acuzatiilor calomniatoare aduse Aeroportului Tuzla (DETALII)
2016
Aeroportul Alexandru Podgoreanu Tuzla este clasat pe locul 2 national
Aeroportul Alexandru Podgoreanu Tuzla este clasat pe locul 2 national dupa Otopeni in topul miscarilor de aeronave, conform Asociatiei Aeroporturilor din Romania
Iulie 2016
La Tuzla, se inaugureaza PRIMUL SERVICIU INTEGRAT AERO-NAVAL DE CAUTARE SI SALVARE din Romania
Prima Scoala privata de acrobatie aviatica din Romania este inaugurata la Tuzla
Aeromania aniverseaza un deceniu
2017
Jubileu – Aeroportul aniverseaza 50 de ani de la primul zbor
27 Martie 2017
Jubileu – Aeroportul aniverseaza 50 de ani de la primul zbor si primeste numele lui Alexandru PodgoreanuCentenar Tudor Greceanu
13 Mai 2017
Centenar Tudor Greceanu – Scoala de zbor de la Tuzla primeste numele lui Tudor Greceanu2020
Contract pentru Modernizarea si dezvoltarea infrastructurii aeroportuare la aeroport Tuzla, POIM 2014-2020
.2023
Contract pentru Conformarea Aeroportului Tuzla, judetul Constanta
La cerintele operationale de siguranta si securitate aeroportuara, POIM 2014-2020.2024
Gazda AirSchengen Romania – Bulgaria
27 februarie 2024
Prezentarea oficiala a aeroportului International Alexandru Podgoreanu, Tuzla – complet modernizat
La Tuzla, sarbatorim „Ziua REGIONAL AIR SERVICES” in saptamana cu 17 decembrie.
Pentru a nu uita de unde am plecat si unde am ajuns.