Istoria RAS in cuvinte si imagini

Istoria Aeroportului Alexandru Podgoreanu – in CUVINTE

O istorie de peste jumatate de secol este construita prin pasiunea pentru aviatie a celor care au activat pe aerodromul Tuzla.
REGIONAL AIR SERVICES duce mai departe valorile unei institutii de prestigiu, care a marcat destinele aviatiei romanesti: statia Aviasan, devenita, ulterior, Aerobaza Tuzla.
Din respect pentru cei care au activat in acei ani pe aerodromul din Tuzla, va ne reamintim istoria aeroportului dinainte de preluarea sa de catre REGIONAL AIR SERVICES.

Sub patronajul LARES, se infiinteaza prima statie Aviasan (cu un hangar si anexe), la Constanta, pe Aerodromul Palas.
Primul comandant al nou infiintatei unitati de aviatie este cdr. Petrescu, care detine aceasta functie pana in 1962.

Podgoreanu Alexandru

Este desemnat comandant dl. Podgoreanu Alexandru, fost pilot militar (Stukas), venit de la comanda Scolii de Aviatie Sportiva de la Galati.

Aviasan obtine statut independent

Datorita cerintelor mari, unitatea Aviasan are statut independent. Personalul navigant este compus din pilotii Podgoreanu Alexandru, Lupu Alexandru si Petcu Vasile, departamentul tehnic din Irina Neculai, Bogos Costache si Matei Mihai, dispeceri trafic sunt – Toma Nicolae si Munteanu Iosif, la departamentul meteo activeaza Ranga Eugen si Ranga Ioana, iar ca personal medical – Dumitru Magda si Matei Maricica. In 1967, parcul de avioane este compus din doua IAR-813 (YR-IDC si YR-IDD), doua IAR-817 (YR-ASA si YR-ASD), un IAR-818 (YR-AVC), un Fiesler (YR-MSI), un MR-2 (YR-MRH) si un AERO-45 (YR-PSF).

Aerobaza Aviasan dezafectata

In toamna anului 1966, aerobaza Aviasanului de la Palas este dezafectata in favoarea extinderii orasului Constanta, iar malul lacului Techerghiol este folosit ca teren provizoriu pentru zbor. Avioanele sunt mutate la Calarasi (aviatia sportiva) si la Bucuresti.

Unitatea se muta la Tuzla

In primavara acestui an, unitatea se muta pe nou construitul aerodrom de la Tuzla, unde, pe 27 martie 1967, are loc prima misiune de zbor.
In acest an se efectueaza cca 1600 ore zbor in misiuni de transport (bolnavi, material biologic, medici specialisti) precum si in supravegherea activitatii agricole cu specialisti.
Echipei aviasan i se alatura contabilul Albu Ion, asistent medical Vartanesian Michael si dispecer trafic Atanasiu Elena.

Se innoieste flota de zbor

Se caseaza Fiesler-ul si cele doua IAR-813 din parcul de avioane si este adus un IAR-818 (YR-SCS). Cu noua flota se efectueaza cca 1800 ore zbor.

Primele misiuni de zbor agricol

Se efectueaza primele misiuni de zbor agricol cu avionul IAR-818.

Apare primul SuperAero-45

Apare primul SuperAero-45, inmatriculat YR-SAF.

Primul elicopter Allouette-III

Este adus primul elicopter Allouette-III, inmatriculat YR-ELC.

Se infiinteaza Aerobaza Tuzla

Pe 1 octombrie 1974 se infiinteaza Aerobaza Tuzla. Aeronavele din dotarea Aerobazei sunt: zece AN2 (YR-ANM, ANI, ANN, ANF, ANA, ANJ, APR, ANE, s.a.), un Allouette III, doua IAR-818 si un SuperAero45. Se construieste depozitul de carburanti, compus din patru rezervoare supraterane cu o capacitate totala de 600.000 litri.
In acest an, dl. Tarlea Alexandru este numit comandant, iar aerobaza este structurata in doua detasamente: „Aviatie utilitara” – cdt. det. Lupu Alexandru si „Aviasan” – cdt.det. Podgorenu Alexandru.
In noua formula, se detaseaza zece piloti pentru aviatia agricola de la Bucuresti, printre care: Firanescu V, Ariton D, Necula I, Cirstoiu T, Munteanu Gh, Negrea I, Andronache A., etc care, impreuna cu unsprezece copiloti din promotia 1974 – Panait V, Mihaltu A, Petcu C, Nastase Gh, Iancovici M, Popescu C, Stanescu C, Trupina C, Popa I, Baraitaru I, Tiganus I, formau personalul navigant al detasamentului de aviatie utilitara. In cadrul detasamentelor Aviasan activau trei piloti: Podgoreanu A., Calota G si Paraschiv N.
Sectorul tehnic, condus de Botezatu V., cuprindea aproximativ 45 de mecanici.

Podgoreanu Alexandru este numit comandant de aerobaza

In 1975 este numit din nou comandant de aerobaza dl. Podgoreanu A., cu doi comandanti adjuncti pentru detasamente – Lupu A. si Ariton D.

Cristescu C. si Ene G.

De asemenea, in 1975 sunt angajati doi ingineri stagiari: Cristescu C. si Ene G.

Lupu A. este numit comandant

Intre 1976-1982, aerobaza este comandata de Lupu A.

Aviasan se desfiinteaza

Aviasan se desfiinteaza in februarie 1982.

Structura care va rezista Aviasanului este condusa de:
» comandant de aerobaza Petcu C. – 1983-1989 (august)
» cdt. Cosmoiu M. – august 1989 – ianuarie 1990
» cdt. Ionita I. – ianuarie 1990 – august 1991
» cdt. Alexandru C. – august 1991 – iunie 1999

Aerodromul este preluat de REGIONAL AIR SERVICES

Din iunie 1999 aerodromul este preluat de REGIONAL AIR SERVICES.

Decizie definitiva a Instantei impotriva acuzatiilor calomniatoare aduse Aeroportului Tuzla

Decizie definitiva a Instantei impotriva acuzatiilor calomniatoare aduse Aeroportului Tuzla (DETALII)

Aeroportul Alexandru Podgoreanu Tuzla este clasat pe locul 2 national

Aeroportul Alexandru Podgoreanu Tuzla este clasat pe locul 2 national dupa Otopeni in topul miscarilor de aeronave, conform Asociatiei Aeroporturilor din Romania

Iulie 2016

La Tuzla, se inaugureaza PRIMUL SERVICIU INTEGRAT AERO-NAVAL DE CAUTARE SI SALVARE din Romania

Prima Scoala privata de acrobatie aviatica din Romania este inaugurata la Tuzla

Aeromania aniverseaza un deceniu

Jubileu – Aeroportul aniverseaza 50 de ani de la primul zbor

27 Martie 2017
Jubileu – Aeroportul aniverseaza 50 de ani de la primul zbor si primeste numele lui Alexandru Podgoreanu

Centenar Tudor Greceanu

13 Mai 2017
Centenar Tudor Greceanu – Scoala de zbor de la Tuzla primeste numele lui Tudor Greceanu

Contract pentru Modernizarea si dezvoltarea infrastructurii aeroportuare la aeroport Tuzla, POIM 2014-2020

.

Contract pentru Conformarea Aeroportului Tuzla, judetul Constanta

La cerintele operationale de siguranta si securitate aeroportuara, POIM 2014-2020.

Gazda AirSchengen Romania – Bulgaria

27 februarie 2024

Prezentarea oficiala a aeroportului International Alexandru Podgoreanu, Tuzla – complet modernizat

La Tuzla, sarbatorim „Ziua REGIONAL AIR SERVICES” in saptamana cu 17 decembrie.

Pentru a nu uita de unde am plecat si unde am ajuns.

 

Istoria Aeroportului Tuzla – in IMAGINI

INAINTE DE 1999

2005 – 2009

2010 – 2012